Menu

Rozhovor se Zuzanou Masopustovou, Managing Director v GoodCall České Budějovice

 

Zuzko, dva roky zpět jsi v rozhovoru s týmem zmiňovala váš osobní přístup ke kandidátům a klientům a vytváření hlubších vztahů pro úspěšný nábor. Držíte si tento přístup i dále?

Určitě ano! Je to alfa omegou všeho a řekla bych nejen v úspěšném recruitmentu, ale na jakémkoliv businessovém poli a vlastně i v osobním životě. Vztah, pokud je pozitivní a upřímný, více či méně hluboký, je základ.

Jaký byl tento rok? Pozoruješ nějaké změny v chování kandidátů nebo klientů? 

Řekla bych, že byl takový, jaký jsem očekávala. Pro naši pobočku byl tím velmi úspěšným. Chování klientů i kandidátů se oproti dřívějším letům určitě změnilo. Tyto trendy trvají ale už dle mého určitě déle než jeden rok. Z trhu se téměř vytratila tzv. hrdost klientů v okamžiku, když přišel zaměstnanec s výpovědí. Dříve tuto skutečnost zaměstnavatel přijal a nechal zaměstnance za dohodnutých podmínek jít. Nyní tomu tak není a myslím, že dlouho nebude. Zaměstnavatel v tomto okamžiku zjišťuje důvody, proč je chce zaměstnanec opustit a snaží se najít společné řešení či cestu, aby si tento krok zaměstnanec rozmyslel. Samozřejmě mluvím o chování u klientů, s kterými spolupracujeme, a o kandidátech především technicky zaměřených či specialistech v různých oborech. Kandidáty tedy vrátí o krok nazpět a někteří z nich si původní plán, tedy odchod od současného zaměstnavatele, rozmyslí. Co tím tedy chci říci je to, že se kvůli tomuto důvodu určitě snížilo procento, z našeho pohledu, akceptovaných nabídek kandidátů, s kterými spolupracujeme.

Další změnou, která je na trhu už také dlouhodoběji, že si zaměstnanci resp. kandidáti se specializací začali jejich nutnou potřebu na trhu práce velmi uvědomovat a s tím logicky rostou i jejich požadavky především na mzdu. Z našeho pohledu škálu benefitů, které zaměstnavatelé nabízejí (kromě např. služebního automobilu i k soukromým potřebám, možnost Home Office, služebního bytu a u mladších ročníků možnost růstu a vzdělávání se) hraje rapidně nižší roli, než výše mzdy a její možný růst. Balíčky benefitů spíše fungují v udržení zaměstnanců než při náboru. Např. vitamínový balíček či pravidelné teambuildingy nejsou v jejich rozhodování důležité. I když je skvělé, co nyní zaměstnancům firmy nabízejí, jak se o ně pak starají, fandím tomu a některé firmy udělaly za poslední dobu velký skok v tomto ohledu.

A když se tedy vrátím ke vysokému očekávání kandidátů, byť se nám resp. i zaměstnavatelům může zdát jejich mzdové očekávání přemrštěné, většinou se najde společnost, která na žádané požadavky kandidátů přistoupí. Určitě zamávala trhem i covidová doba v kombinaci s dalšími vlivy jako např. válka na Ukrajině. Tato dění mají a měly při rozhodování velký vliv, tím mám na mysli, že si více začali vážit zaměstnavatele a pocitu jistoty. Tudíž klesl počet kandidátů (opět hovořím o vzorku těch kvalifikovaných), kteří vyhledávali nové pracovní příležitosti a šli by do rizika spojeného se zkušební dobou atd. Na druhou stranu ekonomická situace, tedy extrémní míra inflace, zdražování energií, zvyšování úrokových sazeb, vedla určitý druh zaměstnanců poohlížet se  po novém zaměstnání a tedy vyšší mzdě. Navíc byť mzdy u některých společností rostly, ale rozhodně ne takovou měrou a tempem, jako inflace. Tudíž reálná mzda rapidně klesla napříč krajem.

TIP: Přečtěte si další rozhovor se Zuzanou Masopustovou o vlastnostech úspěšného recruitera v Jihočeském kraji.

Na jaké pozice teď společnosti v jihočeském kraji nejčastěji nabírají?

Pokud bych měla jmenovat 3 top pozice ve smyslu žádanosti v Jihočeském kraji, budou to: 1. Kandidát s VŠ vzděláním, se strojírenským či elektro zaměřením s kratší praxí, 2. Procesní inženýr, 3. Specialista kvality. Všechny pozice samozřejmě s plynulou angličtinou. V jižních Čechách oproti Praze či Brnu nehrají prim IT pozice.

Velkým tématem tohoto roku je i HR marketing a employer branding. Vidíš například u vašich klientů, že by je letos považovali za větší prioritu? Dokážete jim i pomoci s externí komunikací firemního brandu?

Do jižních Čech přilétají některé trendy jako je i např. důležitost HR marketingu o trochu později než do jiných krajů. Nemyslím to špatně, jsem sama hrdá Jihočeška, ale je to tak. Zahraniční společnosti, tedy ty spíše korporátní, si to uvědomily zřetelně rychleji, než ty ryze české. Ale významný posun určitě vidíme. A před některými z nich upřímně smekáme, jakou práci odvádějí. Pokud bych měla jmenovat konkrétní jihočeské společnosti, byla by to určitě Forvia se závody v Písku nebo Robert Bosch v Českých Budějovicích. Pomoci jim určitě umíme a de facto tak i činíme, ale tak trochu v jiném slova smyslu, a to při každé nově zadané pozici od klienta. Na každou pozici komunikujeme vždy s desítkami, ale někdy i více kandidáty. Protože spolupracujeme jen s klienty, za kterými si stojíme, jejich dobré jméno šíříme, aniž by si to společnosti uvědomovaly. Záleží na autonomii konkrétního závodu v rozhodování i výši budgetu, kterou na tuto oblast mají.

Lokálně o tuto službu poptávány upřímně moc nejsme, i když je to určitě jedno z témat našich rozhovorů. V tom okamžiku předáváme kontakty na naše skvělé kolegy z Recruitment Academy, kteří jsou v poskytování této služby profíci na slovo vzatí. Náš brand si zde v jižních Čechách spojují především s headhuntingem a recruitmentem jako takovým. A když jsem u tohoto tématu. V nedávné době jsem mluvila s jedním klientem a ten nám řekl, že žil v domnění, že se specializujeme pouze na manažerské a TOP manažerské pozice. Je to tak, ale zrovna tak pracujeme na jakýchkoliv specializovaných odborných pozicích, tedy např. technolog, konstruktér, procesní inženýr, účetní, HR specialista atd.

V GoodCallu již od počátku platí koncept “Employees First”. Jak udržujete v budějovickém týmu vztahy a je to podle tebe jedna z hlavních ingrediencí i pro spokojené klienty?

Ano, je to tak. V první řadě ale musíte přijmout do týmu toho pravého, který k nám chemicky zapadne, má charakter, energii a potenciál. Co se týká péče o zaměstnance, tak se jedná vlastně o můj koníček. Zaměstnanci, kolegové jsou to nejcennější, co máte. Zaměstnanec potřebuje cítit zájem ze strany zaměstnavatele, péči, důležitost, respekt i ocenění. A to vše se jim snažím dávat. Navíc, nedávno jsem na sociální síti zmiňovala, že podle knihy Garyho Chapmana, 5 jazyků lásky, je tím mým obdarovávání ostatních. Velmi si užívám, pokud mám možnost a příležitost cokoliv věnovat a rozzářit lidem oči, a o to více lidem, kteří pro mě/GoodCall pracují. Snaží se a dělají maximum, aby odvedli skvělou práci. Uvedu příklady. Cítila jsem, že by nám všem pomohla nějaká činnost na uvolnění. Práce v recruitmentu je v mých očích jednou z psychicky nejnáročnějších prací. A ostatně psychohygiena je nyní velkým tématem obecně na trhu. Po prodiskutování s mým týmem jsme usoudili, že by to pravé byla v tu dobu jóga a tak jsem ji jedenkrát týdně zařídila u nás přímo v kanceláři a v pracovní době a zrovna tak masáže v tom samém módu. Jazykové vzdělávání ve společnosti, kde se cizí jazyk využívá, beru jako samozřejmost. Měla jsem i kolegyni, jejíž strava se skládala převážně z ovoce a zeleniny, a měla jsem ohromnou radost jí, i mým kolegyním, zařídit každé pondělí 5 kg ovoce.

Po covidovém období, kdy jsme byly 100% na Home Office, a zjistily jsme, že i tak se dá plnohodnotně pracovat, mě kolegyně požádaly o možnost tzv. hybridní pracovní doby, tedy konkrétně u nás 3 dny v kanceláři, 2 dny doma. Stalo se. Každoročně vyrážíme na pobyt, jakýsi teambuilding, kde se o nás postarají se vším všudy a to od skvělého jídla až po péči o duši i těla. Samozřejmě na náklady zaměstnavatele. Na základě důvěry máme už několik let neomezenou dovolenou, zrovna tak Home Office. Až na nováčka Zuzku Šlechtovou jsme matky a v případě, že některé z našich dítek onemocní, je to víc než vítaná možnost.
Dále mají veškeré možnosti se zúčastnit všech kurzů v rámci Recruitment Academy, ale mají volnou ruku resp. volbu si vybrat školení, které si myslí, že by je posunulo po pracovní rovině, tak i osobní. Samozřejmě nemohu opomenout, i když to nezní tak romanticky, nadstandardní odměny resp. vyšší než nabízí jihočeská konkurence a podle posledních informací to bude i vyšší základní mzda. Sleduji inflaci a každoročně jim zmíněnou základní mzdu navyšuji. Tento rok to bude nálož, ale pokusím se u navýšení mzdy k výši inflace co nejvíce přiblížit.

Dále jsem zastánce otevřené a upřímné komunikace, a to i za cenu, že riskuji i negativní zpětnou vazbu vůči sama sobě. Jednoduše řečeno, když se ti něco nelíbí, řekni to. Pokud se tak stalo, vždy došlo k řešení ke spokojenosti obou stran. Odmítám „šeptandy“ a jsem velký zastánce spravedlnosti vůči zaměstnancům. Ale i to vše vám nezaručí, že s vámi zaměstnanec zůstane celý život. Do jejich hlavy jim 100% nevidíte, neznáte jejich kostlivce ve skříni, ani třeba osobní nebo rodinné problémy, které mohou spokojenost v práci ovlivnit. Takže určitě nemám univerzální návod, jak si zaměstnance udržet, ale snažím se dělat opravdu maximum, co je v mých silách a možnostech.

TIP: Hledáte novou pracovní výzvu v recruitmentu v Jihočeském kraji? Českobudějovická pobočka GoodCallu má otevřené místo pro nového recruitera! Přečtěte si více o pozici a staňte se součástí týmu Zuzany.

Co tě na práci v recruitmentu nejvíce motivuje?

Nevím, jestli je to motivace v pravém slova smyslu. Ale dělá mi ohromnou radost, když vidím, jak kolegyně rostou po profesní stránce. Baví mě se stále zlepšovat, pilovat, objevovat. Tím, že se soustředíme ryze na recruitment a nenabízíme dalších 100 služeb k tomu, tak jejich progrese je viditelná velmi brzy a téměř neustále. Učíme se navzájem mezi sebou, tím že se posloucháme, upozorňujeme na super nápady, připomínky, ale i na věci, které se mohly provést lépe. Hned v tu chvíli. Minuta rozhovoru a jedeme dál. Mně osobně baví sledovat a číst především různé rozhovory či články zaměřené na náš obor. Postřehy pak předávám kolegyním. A popravdě se cítím tak trochu pyšně, když občas narazím na odborný článek o trendech, o tom, co dělat a nedělat, a zjistím, i za cenu, že mi nepřinesl žádnou přidanou hodnotu, že my už to děláme dávno a správně, bez příruček, intuitivně.. Ale ten pocit ujištění je také příjemný. Ale náš obor se tak dynamicky vyvíjí, že je stále toho tolik, co se člověk může učit a čerpat velké množství informací od profesionálů, úspěšných podnikatelů, že se v této oblasti nemůže nudit nikdo a stále je, co se učit, objevovat.

Další z mých radostí je, pokud mohu být přítomna u radostí z úspěchů mých kolegyň a tím nemyslím jen radost při úspěšném umístění kandidáta, ale i třeba pokud na ně slyším nebo čtu pozitivní reference, nebo i radost z úspěšného jednání, ze zajímavého nového klienta. Další věcí, i když to zní jako klišé, je radost být součástí GoodCallu. I když je to jen můj subjektivní názor, jsem přesvědčená, že v naší společnosti pracují jen ti nejlepší z nejlepších a naše laťka na nábor je jedna z nejvyšších. Samozřejmě neznám všechny kolegy napříč republikou, ale touha toto prokazovat trhu, je také jednou z mých motivací.

 

 

Poslední aktualizace pondělí, 09 leden 2023 16:14
Další v této kategorii: « 3 role HR v HR marketingu

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz