Menu

8 tipů, jak začít budovat employer branding

 

Přemýšlíte, jak u vás ve firmě začít s employer brandingem? V konkurenčním prostředí na trhu práce se employer branding stává strategickou nutností. Dlouhodobé budování značky zaměstnavatele vám pomůže přitáhnout, zapojit i udržet kandidáty ve vaší společnosti. To všechno už nejspíš víte, ale kde začít. Sepsali jsme 8 častých otázek a odpovědí, které vás teď možná zdržují od spuštění strategie.

Ať chcete nebo ne, značka vaší firmy jako zaměstnavatele se bude tvořit i bez vašeho přímého zásahu. Online svět je místem, kde mohou lidé sdílet své názory a zkušenosti s vaší firmou a ovlivňovat potenciální kandidáty, například prostřednictvím Atmoskopu nebo Googlu. Pokud se budete věnovat tvorbě vaší značky - a to nejen externě, ale i interně, přinese vám to dlouhodobé výhody na trhu. Záleží jen na vás, jak se k tomu postavíte.

1. Nikdo nás jako zaměstnavatele nezná, potřebujeme se zviditelnit.

Employer branding začíná interně. Znáte vaší firemní misi, hodnoty a kulturu? Víte, proč u vás současní zaměstnanci pracují? Skvělé, tady můžete začít. Spojte know-how vašich HR a marketingových týmů. Společně můžete vytvořit unikátní příběh vaší společnosti, komunikační strategii a poutavé kampaně. Zhodnoťte současné “touchpointy” z pohledu kandidátů - sociální sítě, web, kariérní stránky, pracovní inzeráty. Získají tam kandidáti všechny potřebné informace? Používáte všude stejný styl jazyka? Můžete udělat fotky, kariérní video, rozhovory se zaměstnanci a další zajímavý obsah, který poukáže na to, jaký zaměstnavatel je vaše firma. Jakmile budete interně připravení, můžete vypustit vaši employer branding komunikaci do světa. Důležité je si uvědomit, že employer brandingu byste se měli věnovat dlouhodobě, ne jen ve chvíli, kdy potřebujete nabírat nové zaměstnance. 

TIP: Inspiraci můžete načerpat v balíčkách online kurzů od Recruitment Academy s experty z oboru jako jsou Jan Klusoň nebo Romana Martincová - vyberte si HR Marketing Booster Pack nebo Employer Branding Booster Pack.

2. Znají nás jen seniorní lidé z oboru, ale nikdo z mladších generací.

Generační skupiny mileniálů a Gen Z jsou motorem dnešní pracovní síly. Pokud chcete upoutat jejich pozornost, přizpůsobte svou strategii employer brandingu tak, aby rezonovala s jejich aspiracemi. Propojte se s nimi na jejich preferovaných platformách, používejte autentický jazyk a ukazujte příležitosti pro růst a rozvoj. Máte již ve firmě zaměstnance z těchto generací? Mluvte s nimi, pošlete dotazník, zjistěte, jaká jejich motivace pracovat právě u vás a využijte výsledky jako podklady pro vaši externí komunikaci.

3. Chceme, aby se k nám více kandidátů hlásilo přímo.

Pokud se k vám kandidáti hlásí sami, ukazuje to na skutečný zájem. Toho můžete docílit právě dlouhodobou strategií v rámci employer brandingu. Posilujte svou online přítomnost, buďte aktivní a ujistěte se, že vaše kariérní stránka je uživatelsky přívětivá a obsahuje všechny důležité formuláře. Podporujte zaměstnance v doporučování kandidátů referral bonusy a usnadněte kandidátům poslání přihlášky přímo prostřednictvím vašich webových stránek - i když zrovna třeba nemáte otevřené žádné pozice, dejte kandidátům prostor vám přesto poslat svoje CV. Může se v budoucnu hodit.

4. Chceme, aby byl náš náborový proces plynulejší a pomohlo by nám několik „touchpointů“ s naší značkou.

Každé místo, kde se kandidát může dozvědět něco o vaší firmě, je tzv. “touchpoint” aneb bod kontaktu. Konzistentní zážitek ze značky po celou dobu náborového procesu zvyšuje jeho úspěšnost a zapojení kandidátů. Použijte nasbíraná data z minulých náborových procesů, dejte dohromady všechny kanály a místa, kde se o vás může veřejnost více dozvědět a dívejte se na ně pohledem kandidáta. Dává vše dohromady smysl? Neprotiřečíte si v některých informacích? Fungují vám všechny formuláře? Zeptejte se také všech nastupujících kolegů, jaký pro ně proces byl, můžete se dozvědět něco zajímavého. Inspirujte se na trhu a sledujte, co dělá vaše konkurence. Employer branding můžete komunikovat skrze sociální sítě, kampaně, založit si profil na Atmoskopu, prezentovat se na veletrzích nebo se poohlédnout po nových možnostech inzerce na pracovních portálech.

5. Jak naši firmu komunikovat atraktivně a autenticky?

Vyhněte se klišé a prázdným slibům. Místo toho se zaměřte na pravdivé vyprávění příběhů a ukazujte skutečné příklady hodnot a kultury vaší společnosti. Zdůrazněte reference zaměstnanců, jejich zkušenosti a iniciativy, které demonstrují váš závazek k péči o zaměstnance. Zaměstnanci můžou působit jako ambasadoři vašeho employer brandu a firemní komunikaci dodají autenticitu. Dejte jim prostor říct, proč u vás pracují, co je jejich motivace, jaké jsou jejich oblíbené benefity. Můžete s nimi natočit rozhovory a použít jejich zkušenosti na kariérních stránkách nebo v inzerátech. Inspirujte se u Budějovického Budvaru - na jejich stránkách najdete více než 100 příbehů zaměstnanců, a to i u konkrétních pozic.

TIP: Inspirujte se vítězi RA Awards. Prohlédněte si vítězné projekty z roku 2023 na rozhovory plné inspirace s vítězi z roku 2022.

6. Má naše firma skutečně unikátní příběh?

Každý podnik má jedinečný příběh. Identifikujte společně s vaším vedením prvky, které vás odlišují od konkurence a dělají z vás atraktivního zaměstnavatele. Zdůrazněte misi, hodnoty, kulturu a přínosy vaší firmy pro společnost. Inspirujte se například u společnosti AERO Vodochody na jejich vítězných kariérních stránkách.

7. Máme náš brand budovat online a potřebujeme kariérní video?

Online komunikace i video obsah hrají v employer brandingu zásadní roli. Využijte sociální sítě, své webové stránky a kariérní portály ke sdílení poutavého obsahu. Ale pozor, vše také záleží na vaší cílové skupině. Použijte data a zjistěte, na jakých kanálech se online pohybují, kde interagují a jestli je nebude účinné kampaň podpořit i například outdoor reklamou. Videa jsou obzvláště účinná pro zapojování kandidátů, předání emocí, ukázání firemní kultury a dají se zvládnout i bez velkých rozpočtů. Podívejte se například na vítězná videa od společností Qest technologies a Policie ČR . Video navíc poslouží jako skvělý touchpoint a můžete ho použít pro sociální sítě, kampaně i vaše kariérní stránky.

 

8. Mají popisy pracovních pozic vliv na employer branding? (Ano!)

Pracovní inzeráty jsou často prvním bodem kontaktu pro potenciální kandidáty. Ujistěte se, že jsou informace jasné a poutavé. Nezačínejte inzerát se zdlouhavým představením vaší společnosti. Raději hned na začátku kandidátovi řekněte, co unikátního mu můžete nabídnout. Používejte jazyk, který odráží osobnost vaší společnosti a zdůrazněte jedinečné aspekty dané pozice. Stručnost už není zásadou. Raději se rozepište více do detailů, možná právě tam se bude skrývat vaše unikátnost a odlišnost od konkurence. Inspirujte se například u společnosti ATLAS consulting a jak své inzeráty přizpůsobují cílové skupině IT specialistů.

Pamatujte si, že employer branding vyžaduje dlouhodobý a strategický přístup a nedá se udělat jednorázově. Vyžaduje kontinuální závazek a soulad mezi HR, marketingem a vedením. Investováním do employer brandingu investujete do budoucnosti své společnosti a do schopnosti upoutat a udržovat top talenty na trhu. 

 

Poslední aktualizace středa, 29 listopad 2023 13:19

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz