Menu

GoodCall of Duty (1/2): Počátek (Bonus: Kniha zdarma)

  • Autor článku  Josef Kadlec

Přijde mi to jako včera, kdy jsme odstartovali GoodCall, ale už je to více než 5 let. Od té doby jsme přijali a „vychovali“ spoustu náborových specialistů, kteří s námi pokračují ve své kariéře, nebo, v některých případech, na straně klientů. Také jsme vytrénovali tisíce HR specialistů v naší Recruitment Academy a pomohli jsme vytvarovat trh s naším recruitment softwarovým řešením Datacruit. 

Jak můžete vidět, z důvodu komplexnosti našich značek, historie naší GoodCall skupiny již může být celkem těžká k pochopení. Když se naši nováčci začali ptát na otázky jako „kdy, kde, co, jak, proč,…“ o historii GoodCallu, rozhodl jsem se napsat tuto sérii článků pojednávajících o našich začátcích, business kontextu, mýtech a jak jsme se během let vyvinuli do giganta s více než 140 zaměstnanci dosahujícím přes 100 mil. Kč v ročním obratu a pokrývajícím 3 země a 7 poboček.

Texas Hold’em Poker Turnaj

Cherchez la femme. Za vším hledej ženu. A jedna stála i za zrodem GoodCallu. Počkejte si. Jako bývalý softwarový inženýr, který se střemhlav vrhnul do recruitmentu zužitkovávající své mezi-oborové zkušenosti, jsem byl akorát v 9 měsíčním procesu publikování své knihy People as Merchandise (zdarma ke stažení). Používal jsem samo-publikující platformu Createspace od Amazonu – tzv. publikování na vyžádání. 

Ve zkratce to funguje tak, že připravíte knihu (obal a obsah knihy jako oddělený PDF soubor), nahrajete ji na Createspace, nastavíte cenu a další detaily a záhy vám pošlou testovací tištěnou verzi vaší knihy. Tato testovací verze vypadá jako finální kniha, až na to, že na poslední stránce je vodoznak. Jakmile jste spokojení s výsledkem, dáte svůj souhlas přes web Createspace a kniha se brzy objeví na Amazon.com (.de, .co.uk, etc.) a dalších přidružených médiích. Žádné knihy se netisknou předem. Když si zákazník knihu koupí na Amazonu, kniha se teprve poté vytiskne a pošle. A vy, jako autor, dostanete honorář.

V té době v roce 2013 krátce před publikováním mé knihy, jsem vzal tuto testovací verzi a navštívil jsem turnaj Texas Hold’em pokeru zorganizovaný komunitou převážně online podnikatelů, ajťáků a dalšími lidmi z mého okolí a přátel. Tři plné stoly s pokerem a placení krupiéři na střeše pražské rezidence.

Objevilo se zde několik zajímavých lidí:

  • Lukáš Stibor, který nám ukazoval mobilní aplikaci Spendee, ještě než byla zveřejněna. Spendee je dnes top finanční aplikace v USA (přes 1 mil stažení v roce 2015 a první finanční technologická firma licencovaná Českou národní bankou)
  • Pavel Matoušek, zakladatel AAApoptavka.cz a investor dalších online projektů
  • Ivan Matosyan, zakladatel megaobchod.cz, vime.cz a videolektor.cz
  • Jan Bárta, jeden z největších světových obchodníků s internetovými doménami, zakladatel leadgen firmy Elephant Orchestra, významný akcionář ve firmě ePojisteni.cz atd.
  • Oleg Veselkov, král kryptoměn

A mnoho dalších, ale teď přichází ten klíčový moment. Poté, co se ty tři stoly sjednotily do dvou, ocitl jsem se vedle dámy, která se mě zeptala, zda se může podívat na tu knihu položenou vedle mě. Ta dáma byla Michaela Madová, v té době náborář EMEA v Quintiles. Jaká náhoda. Náborář na takovémto poker turnaji.

Kniha jako základ pro nový podnik

Zeptala se, jestli by si mohla vzít knihu People as Merchandise, a dát jí svému kamarádovi, kterého by mohla zajímat. Vezměte si, že tohle bylo před šesti lety, takže trh vypadal velmi jinak. Většina firem a personálních agentur nemělo ponětí, jak by se LinkedIn a další sociální média mohly efektivně využít pro recruitment, ale zajímalo je to. Díky tomu jsem byl pozvaný na doslova všechny české HR konference v letech 2013/2014 jako úplný neznalec recruitmentu!

Michaela Madová dala knihu svému kolegovi z firmy, kde dříve pracovala. Ta firma byla Grafton Recruitment. A ten kolega, kterému ji dala, byl Milan Novák, CEO v Grafton Europe. Génius v recruitmentu, který se vypracoval z juniorského IT recruitera na nejvyšší pozici ve firmě, která byla číslo jedna v perm recruitment podnikání v regionu. Měl nejlepší business acumen a leadership schopnosti, jaké jsem kdy zažil.

Po nějakém čase jsem od něj dostal tento email:

picture milan

A takto jsem odpověděl:

picture jose

Můžete si všimnout, že jsme oba použili velmi formální jazyk. Naši kolegové, kteří si to čtou, se musí popadat za břicho J

Za pár měsíců jsme se dohodli zřídit novou firmu založenou na nových náborových konceptech jako talent sourcing, marketing, technologie, transparentnost, vzdělávání trhu atd. Milan odešel z Graftonu a já jsem přesunul všechny své náborové aktivity a klienty do našeho nového podniku.

Byla v tom pro mě jedna vtipná paralela. V roce 2008, kdy jsem praktikoval recruitment jako one-man show firma zužitkovávající nové marketingové a technologické techniky jiným firmám spíše neznámé, obdržel jsem výzvu od advokátní kanceláře Graftonu, že bych neměl používat PPC kampaně zmiňující jejich jméno. Když jsem to řekl Milanovi, který si tenhle starý případ pamatoval, hezky jsme se zasmáli nad osudem.

Zezačátku jsme neměli kancelář, takže jsme se scházeli po kavárnách. Jako dva lidé, co kávu nepijí, jsme se trochu trápili neustálým pitím vody a čerstvých džusů J

Recruitment Academy versus GoodCall

Další nečekaná výzva bylo vymýšlení jména firmy. Měli jsme několik sezení i s naším slovenským protějškem, ale nakonec jsme nebyli schopni dojít k závěru s jasnou shodou na jméně, které by se nám všem líbilo. Není to jednoduchý úkol a udělat rozhodnutí na místě je ještě těžší. Ale potřebovali jsme jméno co nejrychleji, abychom mohli založit novou entitu a přijmout první zaměstnance. Proto jsme se rozhodli použít moji doménu RecruitmentAcademy.cz, kterou jsem registroval po založení LINREA (LinkedIn Recruitment Academy) po publikování své knížky.

Takže první zaměstnanci byli přijati skrz jméno Recruitment Academy. Vyhradili jsme si nějaký čas, abychom se pořádně zamysleli nad novým jménem. V minulosti jsem již nějaká jména vytvořil (Jobs Consulting, Trump Executives, Linrea) a jako ten marketingový a technologický mozek ve dvojici s Milanem jsem to bral vážně a pořádně jsem se do toho ponořil.

Zde je můj originální brainstorming. Na posledním obrázku můžete vidět vítězný GoodCall.

obrazek 1-2

obrazek 3-4

Pokud se vám líbí některé z nepoužitých jmen jako Candidus, GoodGen, Genomee, etc. etc., můžete je klidně použít J

Takže můj finální návrh bylo pojmenovat naší firmu GoodCall. Tato propozice nakonec uspěla i u mých kolegů. Od té doby jsem musel vymyslet další firemní jména (Datacruit, Binary, etc.) a vypadá to, že jsem našel skoro matematickou formuli na vytvoření úspěšného jména (toto téma pokryju v příštím článku).

Takže Recruitment Academy se zrodila o pár měsíců dříve než GoodCall. V zimě 2013 jsme měli první assessment center, kde jsme vybrali první uchazeče o roli talent sourcer. Stále jsme neměli kancelář, takže jsme první AC sjednali v Aspen Business Center v ulici V Jámě v centru města. Dalo by se říct, že právě tam se zrodil základ GoodCallu.

GoodCallers číslo 1,2,3 a 4

Poté jsme se přestěhovali do Paláce Koruna na Václavském náměstí 1, Praha 1, což je skvělé místo a od té doby jsme tu. První kancelář měla 4 místnosti. Jedna pro mě, Milana Nováka, Hanu Pelikánovou (recruiter) a Romana Bittnera (software inženýr vyvíjející náš vlastní ATS, který jsme o rok později poskytli veřejnosti). Druhá místnost patřila naším prvním talent sourcerům. Třetí místnost sloužila pro meetingy a pohovory a čtvrtá jako training room. Takové bylo původní rozložení.

Originální strategie byla zaměstnat talent sourcery pod Recruitment Academy a další zaměstnance jako recruitery pod GoodCall, když byla tato entita založena v březnu 2014. Po nějaké době jsme ale striktně rozdělili obě entity s Recruitment Academy jako vzdělávací divizí a GoodCall jako náborovou firmou.

Po pár měsících se k nám přidali naši slovenští partneři a s nimi se Recruitment Academy a GoodCall rozjely i na Slovensku.

Tohle byly opravdu „startupové“ časy, kdy Milan a já jsme částečně opustili naše životní styly a měli v podstatě nulové příjmy. Byli jsme poháněni touhou změnit trh. A fakt, že naše zkušenosti a vědomosti byly velmi jiné, ale přesto kompatibilní a ze stejného oboru, zaručil raketový start firmy.

Kdo vyhrál?

Zajímalo by vás, kdo tenkrát vyhrál ten turnaj v pokeru v roce 2013? Já to nebyl. A to přesto, že jsem byl učený od kamaráda ze střední školy Lukáše „alkaaatch“ Horáka, prvního vítěze československého turnaje v pokeru a definitivního pokerového profesionála s neporazitelným číslem odehraných SnG her (hraní více než 4 stolů online zároveň). Pamatuji si, že jsem hrál s postojem, který byl až moc bezpečný a pasivní a běžně není vyhrávající strategií. Raději jsem se vyzýval v CS, UT nebo Call of Duty ;-)

Nakonec turnaj vyhrál Pavel Matoušek. Co jsem vyhrál já, byl nový start mé cesty života.

V dalším článku budu vyprávět o GoodCallu 2019, business kontextu a výsledcích a zbourám nějaké mýty o GoodCallu.

Zůstaňte naladění, stáhněte si knihu, která odstartovala odkaz GoodCallu a šťastný lov!

Pro další update mě můžete sledovat LI, TW, FB, IG.

- José

Poslední aktualizace pátek, 08 březen 2019 11:29
Josef Kadlec

Josef Kadlec

  • - Nekonvenční headhunter a talent sourcing architect
  • - Zakladatel společností GoodCall a Recruitment Academy
  • - Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment
  • - Instruktor video kurzu Recruitment Engineering a kurátor recruitment show Hireconomics
  • - První oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz
K vylepšení vašeho uživatelského komfortu používá naše webová stránka soubory cookies. Pokračováním vaší návštěvy na našich webových stránkách, dáváte souhlas k užívání souborů cookies.
Zavřít Více o cookies