Menu

Dvacet let v jedné firmě, pak vyhazov. Jak se hledá práce v tomto století?

  • Autor článku  José Kadlec

Nedávno za mnou byl můj příbuzný Honza, který deset let pracoval na pozici obchodního ředitele mezinárodní společnosti. Řešil vážný problém. Stal se aktivním uchazečem na trhu práce a hledal novou práci. Staré praktiky hledaní práce přes inzerci, na které byl zvyklý z minulosti však najednou nefungovaly. Množství inzerce, speciálně na tyto vysoce kvalifikované pozice, na hlavních pracovních portálech rapidně klesá. Takže neměl pracovní pozice, na které by se příhlásil. Přišel za mnou, jako spolumajitele personální agentury GoodCall a autora knihy, která radí headhunterům, jak hledat zaměstnance, a na rovinu se mě zeptal: „Josefe, jak se dnes hledá práce?“

Pracovní trh prochází v posledních letech dynamickým vývojem a praktiky, na které byli lidé zvyklí z minulosti, mohou být v dnešní době úplně mimo. Zvláště lidé v pozdějším středním věku a starší lidé, kteří strávili u jednoho zaměstnavatele mnoho let, se pravděpodobně mohou s touto situací mého příbuzného setkat.

Honza ode mě dostal několik praktických rad, díky kterým od dalšího týdne začal chodit po pracovních pohovorech a do měsíce a půl nastoupil na obdobné pozici ve společnosti Coca-Cola. To vše bez jediné odpovědi na pracovní inzerát nebo zaslaný životopis.

Jak na to?

  1. Vytvořte si svojí online prezenci. Personalistů a headhunterů, kteří brázdí vody internetu hledajících zaměstnance a obecně profesionály v různých profesích, je čím dál více. Stejně jako se mění způsob hledání zaměstnání, tak se mění způsob hledání samotných zaměstnanců a personalisté jsou školeni na to, jak specialisty různých oborů v online světě hledat a kontaktovat. Pokud však o sobě nedáte dostatečně vědět, situaci personalistům neulehčujete a bráníte tak sobě pracovní nabídky dostávat.

    Nejefektivnějším způsobem jak toho docílit je vytvořit si profil na vybrané sociální síti. K tomuto účelu se v ČR nejvíce hodí profesní síť LinkedIn, kde si uživatel vytvoří profil, který je možné interpretovat jako takový online životopis. Tato síť je od roku 2012 i v češtině, takže nic nebrání i lidem bez znalosti cizího jazyka si takový profil vytvořit.

  2. Pořádně vyplněný LinkedIn profil je základ. Pokud na sebe chcete upozornit jako na kvalitního účastníka trhu práce, věnujte čas vytvoření  vašeho LinkedIn profilu alespoň stejný, který byste věnovali vašemu životopisu. Nezapomeňte na kvalitní fotografii, titulek, sekci souhrn a hlavně část popisující vaší kariérní historii. Personalisté vás mohou najít na základě klíčových slov reprezentující vaše znalosti, dovednosti, pracovní pozice, aj. Proto dbejte na to, ať těchto slov použijete na svém LinkedIn profilu co nejvíce.

    Když se řekně sociální síť, tak si pravděpodobně každý z vás představí Facebook. Pravděpodobně si říkáte, proč zmiňuji pouze LinkedIn. Facebook sice vede v počtu uživatelů. Má v ČR přes 4 miliony uživatelů, kdežto LinkedIn „pouze“ zhruba 750 000. Facebook se ale řadí mezi tzv. privátní sociální sítě. To samo o sobě samozřejmě nebrání personalistům tuto síť pro vyhledávání zaměstnanců využívat. Díky své struktuře, která nevybízí k tak podrobnému zadávání údajů o vašich zkušenostech, se pro přímé vyhledávání nehodí tak jako LinkedIn. Jeho využíváním ale nic nezkazíte. Můžete tím trochu zvýšit šanci, že vás presonalista bude schopen zkontaktovat, pokud s vámi není propojený na LinkedInu.

  3. Nečekejte, ale buďte aktivní. Pokud jste ve fázi, kdy práci aktivně hledáte nebo hůře práci nemáte a musíte hledat, využijte síly socilních sítí k tomu, že budete aktivně oslovovat potenciální zaměstnavatele a personální agentury. LinkedIn vám přes pokročilé hledání umožňuje vyhledat profily personalistů, manažerů, ředitelů nebo majitelů v konkrétních společnostech. Chtěli byste například zkontaktovat pracovníka lidských zdrojů ve společnosti Škoda? Není problém. Ve vyhledávání zadejte do políčka Společnost výraz Skoda a do políčka Název výraz HR (tzn. Human Resources – česky lidské zdroje). Dostanete seznam personalistů, které můžete aktivně oslovit a zvýšit tak svojí šanci k získaní práce v dané společnosti.

    Nevíte, které společnosti oslovit, protože nevíte, které společnosti ve vašem oboru a regionu působí? Nevadí. LinkedIn vám opět poradí. Přepněte si hlavní vyhledávání na prohledávání společností a vyberte obor (např. automobilový průmysl) a vyberte váš region (např. Brno). Výsledkem bude seznam společností v automobilovém průmyslu v Brně a okolí. U těchto společností si opět můžete najít pracovníky lidských zdrojů nebo i konkrétní manažery a spojit se s nimi. Taková LinkedIn propojení vám navíc zvýší šanci, že budete zkontaktován i jinými personalisty.

  4. Nabízejte se s důstojností. To, že máte profil na LinkedInu, samo o sobě neznamená, že hledáte práci. Přes 70 %lidí na LinkedInu jsou tzv. pasivní uchazeči trhu práce. To znamená, že práci nehledají, i přesto, že se online prezentují. Ale pokud by jim přisla ta správná nabídka, tak ji mohou reflektovat. Pokud chcete dát personalistům vědět, že práci aktuálně hledáte, zmiňte to na svém LinkedIn profilu, pokud tím neohrozíte svoje současné zaměstnání. Svůj titulek si můžete změnit např. na: Nabízím široké zkušenosti strojírenského technologa nebo Hledám nové pracovní uplatnění. Při přímém kontaktování potenciálních zaměstnavatelů je strohé zaslání životopisu často málo pro odlišení se v záplavě jiných. Zkuste na sebe upozornit například videem, ve kterém shrnete základní body vašeho profesního profilu a toho, co hledáte. Být obyčejný není dnes „in“. Musíte nabídnout více.

  5. Zmodernizujte si Váš životopis. I když osobně klasickým životopisům už moc času nedávám a myslím, že je brzy nahradí jiný formát, je u většiny společností stále vyžadován. Lidé v pokročilejším věku mohou za sebou mít mnoho pracovních úvazků a jejich životopis pak může dosahovat i několika stran. Doporučuji, aby délka životopisu nepřekročila dvě strany. Vynechtejte ty nejstarší pracovní úvazky, pokud nejsou přímo relevantní. Důležitý není jen obsah, ale i ztvárnění životopisu. Sami to dobře nezvládnete, pokud práci s textovým editorem nevěnujete hodně času. A stažené šablony jsou již dnes také dost okoukané a práce s nimi také není vždy snadná. Pro skutečně moderní životopis můžete využít např. službu Kickresume (www.kickresume.com).

Jedno je evidentní. Dnes nestačí jen prohlížet inzerci a čekat s rukama v klíně. Nehledě na to, že na pracovních portálech se objeví jen pouze asi 20 % všech otevřených pozic. Takže pokud uchazeč prohlíží pouze pracovní portály, ignoruje většinu trhu s pracovními pozicemi a snižuje tak svoje šance na získání nového pracovního uplatnění. 

 

V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

Josef Kadlec, Recruitment Academy® Certified Architect
Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment

Spojte se se mnou na LinkedInu
Nebo mě sledujte na Twitteru @josefkadlec

 

Článek vyšel 6.11. 2014 v Mladé frontě DNES http://www.hrmixer.cz/media-1/143-mf-dnes-6-11-2014-dvacet-let-v-jedne-firme-pak-vyhazov-jak-se-hleda-prace-v-tomto-stoleti

Poslední aktualizace pátek, 03 červenec 2015 11:00
José Kadlec

José Kadlec

  • - Nekonvenční headhunter a talent sourcing architect
  • - Zakladatel společností GoodCall a Recruitment Academy
  • - Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment
  • - Instruktor video kurzu Recruitment Engineering a kurátor recruitment show Hireconomics
  • - První oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz