Menu

Rozhovor s José Kadlecem a Denisou Valentovou z Recruitment Academy

 

Přečtěte si rozhovor s José Kadlecem, CEO a zakladatel Recruitment Academy, a Denisou Valentovou, Training Manager, o aktuálních výzvách v recruitmentu a jejich řešeních a o tom, jak může pořádání eventů sloužit jako nástroj k business developmentu.

_______________________________________________________

José, recruitment se v současnosti potýká s různými výzvami, obzvlášť s nedostatkem kandidátů a ještě tomu tak nějakou dobu určitě bude. Existuje cesta, jak si můžou HRisti a recruiteři rychle ulehčit vyhledávání kandidátů?

O nedostatku kandidátů na všech úrovních slyšíme ze všech stran. Společnosti se mohou stále zdokonalovat v technikách sourcingu kandidátů, aby skutečně uměly výborně vyhledávat a oslovovat kandidáty napříč kyberprostorem. Tzn. ne pouze na LinkedIn, ale i na dalších sociálních sítích jako Facebook, Instagram, TikTok, Reddit, specializovaných portálech pro IT profesionály jako GitHub, Stack Overflow, Dev.to a skrze další služby jako např. Discord. Mnoho profilů lidí se také nachází ve „vakuu internetu“ a to kompletně mimo sociální sítě a portály - jsou to profily například na webech společností, osobní stránky lidí, profily na webech konferencí, atp. I tady lze systematicky vyhledávat. 

Pokud už vyhledávání nestačí, přichází na řadu tzv. eduployment, kdy se společnosti snaží kandidáty nevyhledávat, ale vytvářet je a to skrze různé akademie či bootcampy. Svoji programátorskou akademii má například STRV. V GoodCall jsme ve spolupráci se společností Microsoft spustili např. reskilling portál ITjede.cz zaměřený na Microsoft technologie.

Jak se snažíte HR a recruitment komunitu v rámci Recruitment Academy či GoodCall podporovat a edukovat?

HR komunitu se snažíme podporovat ze všech směrů - z pohledu samotné recruitment služby od GoodCall, kde můžeme nabídnout i největší RPO tým na trhu. 

Dále pak ze strany vzdělávání od Recruitment Academy, kde se nám i díky covidové době podařilo zprostředkovat kvalitní školení skutečně pro všechny. Díky online vzdělávacím programům můžeme školení škálovat mnohem lépe a tím srazit cenu pro zákazníka na minimum. Komunita tak má šanci doslova i za pár stovek korun získat tréninkový obsah, který dodáváme skrze partnery globálním sourcing & recruitment týmům ve společnostech jako Oracle, Zalando, IKEA nebo Cisco.

A nakonec i ze strany technologií v rámci Datacruit ATS. I když se jedná o people business, tak vlastní databáze uchazečů, tzv. ATS (Applicant Tracking System), je nutností v každém seriózním HR týmu. I recruiteři mění práci a ATS je cesta, jak jejich dosavadní práci tzv. uložit.

Věříte, že právě vzdělání je tou cestou, jak pokořit současné výzvy? Co když firmy nemají rozpočet?

Speciálně na tak těžkém trhu s nezaměstnaností pod 3 % jako je ten český, je recruitment o konkurenční výhodě. Pokud budete mít lepší vzdělání a dovednosti v recruitmentu, budete lepší než konkurence. Faktorů, které vstupují do hry, je samozřejmě mnohem více. I když nemůžete například změnit platovou hladinu zaměstnanců, svoje vzdělání změnit můžete. A dnes to není otázkou velkých rozpočtů. Pokud člověk nechce sáhnout po knize, nedávno např. kamarádka Katrina Collier vydala nové vydání knihy The Robot-Proof Recruiter, může si zvolit naše jednotlivé kurzy Digital HR Leaders 1.0 a 2.0, které vyjdou na podobnou částku jako kniha.

Jak důležité je podle Vás pravidelné vzdělávání pro recruitery a HR profesionály, aby udrželi krok s oborem?

Vemte si, že já obsah mých kurzů kolem talent sourcingu, digitálního recruitmentu nebo i osobního brandingu měním a updatuji s každým opakováním kurzu. Tak rychle se věci mění. Není divu, že někteří účastníci byli na mém kurzu již 3x za posledních 9 let.

____________________________________________________________________

Deniso, za svoji kariéru jste zorganizovala již velkou řadu eventů. Tím nejpodstatnějším na Vaší současné pozici je každoroční HR marketingová soutěž Recruitment Academy Awards, kterou máte na starosti již od roku 2018. Jaké pozorujete změny v soutěži za poslední roky? 

Rozhodně je to kvalita a množství přihlášených soutěžních projektů. Obojí jde každoročně nahoru a máme z toho velkou radost. Je vidět, že se HR marketing v České republice posouvá dopředu a mnoho firem ho považuje za samozřejmý nástroj náboru a ne za něco, co by možná bylo pěkné budovat někdy v budoucnu. 

Určitě jste zažila eventy v různých oborech, je HR narozdíl od ostatních něčím specifické?

Eventy jsou krásné a zrádné v tom, že na jejich úspěšnou realizaci máte vždy jen jeden pokus. V tom jsou ve všech oborech stejné. Jen na HR akcích mezi účastníky převládají ženy, takže to se snažíme zohlednit ve složení cateringu :)

V Recruitment Academy nyní pořádáte prezenční i online kurzy, nově dokonce i v hybridním formátu. Jaký byl pro Vás během covidu přechod na online eventy a kterou variantou myslíte, že se další eventy budou realizovat?

Největším online eventem pro nás bylo vyhlášení cen Recruitment Academy Awards a pokud bych měla přechod popsat na této akci, tak to byl šok. Poté, co jsme si ujasnili formu večera, tak nám z toho v podstatě vyšlo živé televizní vysílání. Dřív jsem měla radost, když nám scénář s realitou seděl na minutu přesně. Během loňského streamu z profesionálního studia byla najednou i vteřina prodlevy nekonečně dlouhá. K tomu jsme sledovali a dodržovali tehdy platná a neustále se měnící covid nařízení, takže vůbec vymyslet, jak ceny bezpečně předat, byl oříšek…a to jsou jen špičky ledovce. Stručně řečeno, byl to adrenalin a na jakékoliv živé televizní vysílání se od té doby dívám s velkým respektem. 

U klasických kurzů jsme se přizpůsobili snadno, protože jejich online verze jsme dělali i před covidem. Budoucnost podle mě patří hybridním akcím, i když jsou nejdražší variantou, spojují to nejlepší z obou světů - online i offline.

Můžou být eventy způsob, jak podpořit business development?

Pokud se poctivě připravený event správně namixuje s email marketingem a sociálními sítěmi, tak může být významným a rychlým hybatelem business developmentu. Na jednom místě se totiž setkávají lidé se stejným zájmem. Během eventu můžete networkingovat, představit publiku svůj produkt, posílit vztah a zvýšit loajalitu se stávajícími zákazníky nebo získat důvěru těch potenciálních. To v době rychlého scrollování zajistí webová stránka nebo Instagram jen těžko. Tím nechci říct, že silné online zastoupení není třeba, ale dokáže narozdíl od eventu zajistit jen několik málo chvilek pozornosti cílové skupiny.

Chystáte nyní v Recruitment Academy nebo GoodCall další HR eventy?

Kromě podzimních kurzů se pomalu připravujeme na Recruitment Academy Awards 2023 a s generálním partnerem akce plánujeme na podzim ještě jeden HR event, o kterém se čtenáři zanedlouho jistě dozví. Moc se na něj těším, protože půjde o odlišný formát, než jsme doposud v Recruitment Academy dělali.

_________________________________________________

Přečtěte si více rozhovorů o současné situaci na trhu! Blake Wittman a Petra Vrbová z GoodCall se vyjadřují ke stoupajícímu významu HR marketingu, manažerka hradecké pobočky GoodCall říká, že řešením nedostatku kandidátů je reskilling a Head of Technical Recruitment, Tomáš Faust, popisuje, jak v týmu využívají kvalitní způsoby oslovování k zaujetí kandidátů.

 

Poslední aktualizace pondělí, 22 srpen 2022 08:31

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz