Menu

5 technik, které z vás udělají super-recruitera

  • Autor článku  Josef Kadlec

 

Lidé v global sourcing komunitě jsou blázni do nových technologií a hackování. Když si procházíte program některých recruitment konferencí, možná se zarazíte a napadne vás, jestli jste se spíše neocitli na konferenci o technologiích a informační bezpečnosti. Ze všech stran se na vás chrlí pojmy jako umělá inteligence, virtuální realita, chatboti, zpracování přirozeného jazyka, neuronové sítě, internet věcí, metoda hlubokého učení (tzv. deep learning) a spoustu dalších.

Sourceři mají k dispozici spoustu pluginů a nástrojů od třetích stran, které využívají k automatizaci, nelegálnímu získávání dat (tzv. scraping) či zneužití telefonních čísel (tzv. spoofing) a v dnešní době s nimi umějí dokonce napodobit váš hlas či obličej. Děsivé, že?
Jsem asi trochu zaujatý, jakožto bývalý softwarový inženýr. Nechápejte mě špatně, podle mě je posedlost technologiemi a inovacemi v podstatě dobrá věc, ale jako podnikající recruiter říkám: „Nenechte se tím zaslepit. Soustřeďte se na věci, které mohou reálně ovlivnit vaší každodenní recruiterskou rutinu."

Problém může nastat tehdy, když zaměříte svoji pozornost na věci, které jsou dost často stále někde ve hvězdách a nebyly tedy nikdy reálně použity v praxi recruitmentu. To vás může jako sourcera nebo recruitera svést na scestí. Navíc zavedení těchto nástrojů do vašeho náborového procesu dělají obvykle softwaroví inženýři.

Jelikož podnikám v oblasti recruitmentu a sourcingu a k tomu jsem soutěživý typ, jsem přesvědčen, že nejdůležitější je vybudovat solidní základ pro váš každodenní recruiterský koloběh. Navrch toho teprve můžete začít aplikovat moderní technologie, ze kterých tak získáte daleko větší benefit. Takhle by podle mě měl postupovat konkurenceschopný sourcer.

Toto je mých 5 pravidel, jak se stát vysoce konkurenceschopným recruiterem a talent sourcerem.

 

1. Buďte důslední ve fázi hledání kandidátů 

Když pracujete na trhu s nejnižší mírou nezaměstnanosti (jako je tomu v případě České republiky), naučíte se jednu věc – musíte být opravdu velmi pečliví a najít všechny kandidáty! Tím pro sebe můžete získat výhodu, i když pracujete na jiném trhu. Pokud například sháníte někoho na pozici Logistics Manager v Mnichově, tak já se snažím najít všechny potenciální kandidáty. Nikoliv pouze nějaké kandidáty. Protože pokud se vám podaří najít opravdu všechny, geometrickou řadou se vám zvyšuje šance, že tuto pozici obsadíte. Čím hlouběji zapátráte v "matrixu", tím spíš se vám podaří objevit profily, které zřídkakdy najde někdo jiný. A tito lidé určitě dostávají méně pracovních nabídek než ti, na které narazíte hned na začátku.

Co to tedy znamená, že máte být důslední? LinkedIn je už standardní kanál a pro nás stále představuje významný zdroj nových zaměstnanců z 50–60 %. Pojďme si tedy vzít základní profil na LinkedInu jako příklad.

 

Vyhledávání #1

Pravděpodobně všichni z vás by provedli podobný postup jako zde a začali s hledáním podle oboru.

Super Recruiter 1

Výsledky budou určitě dobré, ale rozhodně nedostanete úplně všechny manažery logistiky v rámci Mnichova. Dostaneme vlastně úplně stejné výsledky jako jakýkoliv průměrný recruiter. Statisticky tím tedy náskok na jiné recruitery nezískáme.

 

Vyhledávání #2

V této fázi využijeme toho, že ne všichni uživatelé LinkedInu mají na svých profilech stejně kvalitní data. Asi můžeme reálně předpokládat, že někdo pracuje na pozici Logistics Manager u společnosti Mercedes-Benz. Jaký obor by takový člověk uvedl ve svém profilu – logistika nebo automobilový průmysl? Možné jsou asi obě.

Aby se nám i takový případ zobrazil ve výsledcích, je potřeba abychom zohlednili celé odvětví. To se nám nepovede, když využijeme hledání podle oboru, ale naopak zadáním klíčových slov jako na příklad:

 

Klíčová slova:

logistics OR logistic OR “supply chain” OR freight OR transportation OR warehouse OR warehousing

Název:

manager OR director OR direktor

Lokalita:

Mnichov

  

Vyhledávání #3

Můžeme také zadat jména logistických společností, abychom získali požadovanou skupinu lidí. Na LinkedInu si můžete vytvořit seznam logistických firem a to tak, že použijete seznam vyfiltrovaný z prvního hledání skrze funkci Aktuální společnost.

V případě Německa by takové hledání mohlo vypadat následovně:

Společnost:

DHL OR DPD OR HOPI OR DASCHER OR “DB SCHENKER“

Název:

manager OR director OR direktor

Lokalita:

Mnichov

 

Vyhledávání #4

V některých případech by mohlo výrazně pomoct vyhledávání podle školy. Zjistil jsem si, že v Německu existuje Vysoká škola logistiky – Kuehne Logistics University. Jaká je asi pravděpodobnost, že manažeři, kteří vystudovali tuto univerzitu pracují v logistice?

 

Škola:

Kuehne Logistics University

Název:

manager OR director OR direktor

Lokalita:

Mnichov

 

Vyhledávání #5

Dobré je také vyhledávání podle skupin na LinkedInu, nicméně u základního účtu jste ve vyhledávání podle skupin značně limitováni. Proto je lepší, když budete používat například verzi LinkedIn RPS, která vám umožňuje hledat lidi i ve skupinách, ve kterých nejste členy. Třeba se vám podaří najít manažery, kteří jsou propojeni s více logistickými skupinami a tím zpřesníte a zúžíte vaše vyhledávání.

 

Super Recuiter 2

A to není všechno. Jako filtr jsme použili PSČ (pro Mnichov), díky kterému jsme výsledcích získali pouze lidi z Mnichova. Myslíte si ale, že všichni lidé z Mnichova mají vyplněné příslušné PSČ ve svém profilu? Ani náhodou. Určitě narazíte na manažery v logistice, kteří pracují v Mnichově, ale buď neuvádí žádné PSČ nebo PSČ z jiného kraje (třeba PSČ z místa posledního zaměstnání, které si nezměnili). 

Chcete-li zjistit víc o tomto detailním způsobu vyhledávání, podívejte se na LinkedIn Onion Search.

Poznámka: Chcete-li být opravdu důslední ve svém vyhledávání na LinkedInu, použijte účty LinkedIn Recruiter Lite, LinkedIn RPS nebo LinkedIn Recruiter.  A nepoužívejte k vyhledávání agregátory obsahu, které Vás ochudí o data.

 

2. Buďte efektivní 

Pravděpodobně dennodenně kontaktujete stovky lidí. Pokud se vám tedy podaří ušetřit alespoň trochu času při hledání jednoho profilu, může to pro vás znamenat značnou úsporu času z dlouhodobého hlediska.

Jako příklad bych uvedl dva pluginy, které z hlediska času zefektivní vaši každodenní rutinu sourcingu a upřímně řečeno ji i zpříjemní. Prvním z těchto nástrojů je úplně nový plugin od Ivana Stojanoviće People.camp, který umožňuje automatizaci některých kroků, takže díky němu můžete zasílat na LinkedInu personalizované pozvánky a zprávy.

Super Recruiter 3

Jak je vidět podporovány jsou různé údaje, můžete tedy zasílat personalizované pozvánky a zprávy na základě kandidátova křestního jména, příjmení, aktuální pracovní pozice, aktuální společnosti, lokality a oboru. Automatizace má však v tomto případě smysl pouze tehdy, když ji její příjemce neodhalí.

Druhým z pluginů je LinkedIn Advanced Sourcer vytvořený společností Datacruit, který na LinkedInu označuje vámi dříve navštívené profily.

Super Recruiter 4

K jakémukoliv profilu můžete také připsat skrytou poznámku. Představte si, že hledáte jednu určitou skupinu kandidátů a zkoušíte různé způsoby vyhledávání, ale spousta výsledků vám vychází vícekrát. S tímto nástrojem jednoduše rozlišíte profily, které jste již navštívili od těch ostatních, což vám ušetří rozhodování, jestli si něčí profil rozkliknout nebo ne.

 

3. Buďte systematičtí a organizovaní  

Ve zkratce je jedno, jestli využíváte ATS vhodný pro sourcing nebo MS Excel, je ale nutné, abyste sledovali všechny vaše kandidáty v každé fázi náboru, a přitom stíhali spoustu dalších každodenních činností. 

Proces, kdy se snažíte získat nějakého kandidáta, je taková hra s čísly. Pojďme si tedy zobrazit klasický případ ze sourcingu na takové obrácené pyramidě.

Super Recruiter 5

Navíc asi nechcete, aby vám utekli kandidáti jen kvůli tomu, že jste jim zapomněli odpovědět, poté co přijali vaši pozvánku na LinkedInu. Měli byste také určitou dobu sledovat i lidi, kteří vaši pozvánku na LinkedInu nepřijali.

 

4. Věnujte svým kandidátům extrémní pozornost

Ve chvíli, kdy přijmete skupinku kandidátů, o kterou je obrovský zájem, jako třeba softwarový inženýři, můžete očekávat, že reakcí na vaše zprávy bude ubývat. V grafu zobrazeném výše si povšimněte, že naše response rate je 34 % – to je takový recruiterský standard v různých lokalitách či oborech.

Abyste tuto cifru nějak navýšili, potřebujete se něčím odlišit a tím vystoupit z těch zavedených recruiterských kolejí. Kromě mě je tu ještě pár chlápků (Mark Lundgren a Bas Westland), kteří na Sourcing Summitu v Německu představili nebo mluvili o tom, čemu já říkám video sourcing.

Pojďme si říct něco o ne úplně klasickém využití videa v přímém sourcingu. Existuje vícero způsobů, kterými můžete někoho oslovit. Patří mezi ně na příklad i popis pracovní pozice ve videu, kdy na kameru představíte, jakou pozici potřebujete obsadit a jak by měl vypadat příslušný profil, a video rozešlete svým kandidátům na místo obvyklého popisu pracovní pozice.

Může to být přímo i osobní videopozvánka, kde bych tedy rád poukázal na jeden konkrétní nástroj a tím je rozšíření Google Chrome – Loom. S tímto nástrojem vytvoříte video pouze dvěma kliknutími, vložíte ho do e-mailu nebo zkopírujete odkaz na video a pošlete ho svému kandidátovi. Ten uvidí něco takového.

Super Recruiter 6

 

Řekněte mi, kdo by si neotevřel video s vaším LinkedIn profilem? Nejlepší na tom je, že ve chvíli, kdy příjemce dokouká vaše video, dostanete upozornění, takže můžete ihned na video navázat.

Stejně tak i Vidiyard podporuje jeden šikovný nástroj pro vytváření personalizovaných videí, kde si můžete automaticky nastavit, jaké chcete zakomponovat údaje, které se liší u každého příjemce – jde o jméno, emailovou adresu apod. Takto můžete vytvořit stovky personalizovaných videí za minutu.

Využití tohoto přístupu navýšil náš response rate až na 100 % a to i mezi software developery.

 

 5. Evolve or exit(); 

Nadšení z techniky a technologií je pro moderní recruitery a talent sourcery logicky naprosto zásadní. To je jeden z důvodů, proč jsem začal mluvit o této disciplíně jako o tzv. recruitment engineeringu. Na rozdíl od tzv. soft skills při výběru pracovníků jako na příklad schopnost vést pohovor, je recruitment engineering velmi nevyzpytatelný, takže je naprosto zásadní neustálé sebevzdělávání a osobní rozvoj.

Musíte stále přicházet s něčím novým a držet krok s dobou, abyste na trhu mohli konkurovat ostatním. Určitě mohu doporučit návštěvu sourcingových konferencí jako je Sourcing Summit, ale také účast na konferencích mimo toto zaměření – například konference o sběru dat, marketingu nebo technologiích. Rozšíříte si tím obzory a zvýšíte si potenciál, že vymyslíte něco nového, co vám získá náskok před konkurencí.

 

Novinky ve světě recruiterů čtěte v týdeníku vlogu v jednom, HIRECONOMICS.

Sledujte také moje sociální sítě (LI, FB, IG, TW) a zůstanete v obraze. Díky!

 

Happy hunting!
-- josé
Founder
Recruitment Academy 

Poslední aktualizace pondělí, 25 červen 2018 09:56
Josef Kadlec

Josef Kadlec

  • - Nekonvenční headhunter a talent sourcing architect
  • - Zakladatel společností GoodCall a Recruitment Academy
  • - Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment
  • - Instruktor video kurzu Recruitment Engineering a kurátor recruitment show Hireconomics
  • - První oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz