Menu

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn 3. díl

  • Autor článku  José Kadlec

Od posledního dílu seriálu se odehrálo mnoho věcí. Prodalo se několik tisíc knih, kurzem pokročilých technik náboru zaměstnanců pomocí LinkedInu prošlo již přes 600 účastníků a spoluzaložil jsem novou recruitment společnost, která má od začátku roku již 15 zaměstnanců. Ale i LinkedIn sám se nám trochu změnil a narostl. LinkedIn má již přes 300 miliónů uživatelů, nějakých 850 000 v ČR a zaznívají tu hlasy, jestli není tato síť již přelovena a vytěžena, když ji používá tolik recruiterů. Jak to tedy je?

Samozřejmě s přibývajícím množstvím recruiterů se klade daleko větší nárok na tzv. angažovanost kandidátů (angl. candidate engagement). Kandidáti dostávají čím dál více nabídek od recruiterů a efektivní angažovanost kandidáta vás dokáže od ostatních recruiterů odlišit. Na druhou stranu ale přibývá množství uživatelů na sociálních sítích včetně LinkedInu, takže přibývá i množství tzv. skrytých míst s kandidáty, kteří těch nabídek příliš nedostávají, protože se k nim dostane jen hrstka recruiterů, kteří mají schopnosti vyhledávání kandidátů (tj. talent sourcing) na nejvyšší úrovni.

LinkedIn je síť, která se nedá přelovit. To, že už jsou rybáři lovící v oceánu také neznamená, že já jako rybář kvůli tomu nevyjedu a nebudu tam také rybařit. Co udělám je to, že se budu snažit najít jiná místa, kam se většina rybářů nedostane (představte si např. těžce nalezitelné kandidáty, protože na LinkedIn profilu uvádějí minimum informací), při lovení se budu snažit používat lepší postupy (představte si různé postupy kontaktování kandidátů a jejich „přesvědčování“) a nebo budu u ryb dříve než ostatní. To že je dnešní talent sourcing a recruitment z velké části prodej a marketing nemusím opakovat.

Uspět znamená vypilovat metody talent sourcingu na maximum a poté vylepšovat metody candidate engagementu. Nejdříve totiž musím cílové kandidáty identifikovat, abych na ně mohl působit a zvyšovat jejich angažovanost.

My se dnes zaměříme na tu část sourcingu a ukážeme si základní práci s rozšířeným vyhledávačem LinkedInu s podporou tzv. Boolean operátorů. Upozorňuji, že tato část se vás týká i v případě, že máte placený LinkedIn účet. V tomto ohledu premium účet LinkedInu prakticky žádnou výhodu nepřináší. Ti z vás, kdo si myslí, že placeným účtem získávají nějakou výraznou konkurenční výhodu nad ostatními, ať myslí ještě jednou.

Vidíme, že LinkedIn nám umožňuje vyhledávat uživatele podle klíčových slov vyskytujících se kdekoliv na profilu uživatele pomocí pole Klíčová slova (ve skutečnosti je to trochu složitější), podle názvu pracovní pozice v poli Název (kdy už LinkedIn přejmenuje toto políčko na Pozice, aby nebylo matoucí?), podle zaměstnavatele v poli Společnost, podle školy nebo univerzity v poli Škola, podle lokality, jména, atd.

Pole Název a Společnost navíc podporuje vyhledávání uživatelů, kteří jsou na dané pozici pouze v současné době, v minulosti nebo na tom nezáleží. Analogicky pak u pole Společnost.

Samozřejmě LinkedIn nemusí reflektovat skutečnou realitu a ta je limitována na to, co a jak si daný uživatel do LinkedIn profilu zadá.

Další možnosti rozšířeného vyhledávání jako filtrování podle oboru, LinkedIn skupiny, aj. si rozebereme podrobněji v některém z dalších dílů v rámci jiného kontextu.

Pozn.: Abyste prohledávali celou síť LinkedIn, nezapomeňte vždy zaškrtnout Spojení 3. stupně a všichni ostatní.

K tomu, abychom byli při vyhledávání především skrytých míst s kandidáty skutečně efektivní, se musíme naučit používat tzv. Boolean operátory (pojmenované podle matematika z 19. století George Boola) a výrazové modifikátory. Ty často netechnicky orientované personalisty a recruitery děsí. Ale není se čeho bát.

LinkedIn podporuje v zásadě 3 operátory. A také 2 výrazové modifikátory, ke kterým se dostaneme v příšttím díle.

Operátor AND

Operátor AND používáte vlastně každý, kdo jste někdy zadal dvě a více slov do jednoho pole v LinkedInu. Následující dva zápisy jsou naprosto totožné a pokud je zadáme do pole Název, říkáme tím LinkedInu, aby nám zobrazil všechny uživatele jejichž název pozice obsahuje slovo Project a slovo Manager nezávisle na pořadí.

Project Manager

Project AND Manager

Dostaneme tedy např. i uživatele, kteří mají pozici označenou např. Senior Manager (International Project) a je otázka, jestli je to profil, který jste po LinkedInu žádali. LinkedIn profil navíc podporuje více současných pracovních pozic a také pozice v minulosti, takže je celá problematika ještě složitější. Pojďme teď dále.

Pozn.: Operátory musíte vždy psát velkými písmeny jinak LinkedIn nedokáže rozlišit klíčová slova od operátorů, a i když nějaké výsledky dostanete, nebudou to výsledky logicky správné. Na druhou stranu u klíčových slov na velikosti písmen a diakritice nezáleží.

Operátor OR

Tento operátor má několik použití. Jedním z nich může být mapování trhu. Chci například zjistit, jaký potenciál má trh se specialisty na konkrétní technologii. Dejme tomu, že mě zajímají lidé se zkušeností se skriptovacím jazykem PHP, Python a Ruby. V takovém případě bych do pole Klíčová slova (případně pole Název) zadal následující vyhledávací příkaz:

PHP OR Python OR Ruby

Dostal jsem přes 15 000 výsledků (při zadání do pole Klíčová slova) a přes 700 výsledků (při zadání do pole Název), takže vidím, že potenciál specialistů na tuto technologii je na českém trhu relativně dostatečný.

Jedním z dalších využití tohoto operátoru je, když chcete pokrýt více klíčových slov stejného významu. Když budete hledat projektové manažery, brzy zjistíte, že lidé s touto pracovní pozicí si ji označují různými způsoby a vy jich musíte pokrýt co nejvíce, abyste se odlišili od těch průměrných recruiterů. Do pole Název byste zadali např.:

(Project Manager) OR (Projektovy manazer) OR (Project Manger) OR PM OR PMO

Vidíme, že těch výrazů, které projektoví manažeři na LinkedInu využívají je minimálně pět a našli bychom jich určitě více. Pokud chcete zvětšit množinu relevantních kandidátů ve výsledcích, musíte použít anglické výrazy, české výrazy, zkratky, překlepy, aj. LinkedIn navíc umí vyhledávat pouze právě celá slova. Nestačí tedy zadat pouze část slova. Navíc jsem musel trochu předběhnout a použít modifikátor závorky, jinak bych dostal nesprávné výsledky.

Operátor NOT

Podle mě jeden z nejúčinnějších operátorů, které většinou ani pokročilí recruiteři a sourceři nepoužívají. Využití je nespočet a některé se týkají i obcházení různých omezení základního LinkedIn účtu. Pojďme si ukázat nějaké ty běžnější případy použití.

Pokud bych chtěl například z výsledků vyřadit zaměstnance daných společností, napsal bych následující příkaz do pole Společnost:

NOT Google NOT IBM NOT Microsoft

V LinkedInu lze použít i oficiálně podporovaný operátor mínus (-). Stejný příkaz lze tedy definovat i dalšími zápisy:

-Google -IBM -Microsoft

-(Google OR IBM OR Microsoft)

NOT (Google OR IBM OR Microsoft)

Pozn.: Mezi mínus a následujícím klíčovým slovem nesmí být mezera!

V příštím díle dokončíme použití výrazových modifikátorů a budeme schopni skládat příkazy jako například ten následující, který filtruje z LinkedInu training & development manažery.

Klíčová slova:

("E-learning" OR knowledge OR education OR training OR skill OR skills OR development OR learning) AND (manager OR head OR officer OR manazer OR leader OR reditel OR riaditel OR reditelka OR riaditelka OR "vice president") -linux-java -j2ee -.net

Název (Aktuální):

("E-learning" OR knowledge OR education OR training OR skill OR skills OR development OR learning) AND (manager OR head OR officer OR manazer OR leader OR reditel OR riaditel OR reditelka OR riaditelka OR "vice president") -HR -recruitment -IT -business -platforms -platform -sales -product -team -software -technology -marketing -clinical -property -market -strategy -business -commercial -human -estate -sw -retail -"information system" -graphic -designer -electronics -project -"Sales&Business" -technical -logistics -bussines -grid -support -fscd -transactions -AS/400 -engineering -digital -mobile -tool -data -networks -language -network -experimental -channel -bugfixing -application


Gratuluji. Pokud jste dočetli až sem, máte za sebou velmi základní povědomí o LinkedIn operátorech.

Boolean operátory jsou základními elementy, které jako recruiter nebo talent sourcer využijete nejen v LinkedInu, ale i v dalších zdrojích s kandidáty jako např. Monster, XING nebo prostě jen Google či Bing, kterým prohledáváte sociální sítě (tzv. X-ray Search – rentgenové vyhledávání) nebo hledáte potenciální kandidáty jinde na Internetu.

V příštím díle se těšte také na soutěž.

 

V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

Josef Kadlec, Recruitment Academy® Certified Architect
Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment

Spojte se se mnou na LinkedInu
Nebo mě sledujte na Twitteru @josefkadlec

 

Zdroj: http://www.hrnews.cz/lidske-zdroje/personalni-marketing-id-148675/techniky-naboru-zamestnancu-pomoci-site-linkedin-vyhledavame-id-2146035

Poslední aktualizace pátek, 26 červen 2015 12:13
José Kadlec

José Kadlec

  • - Nekonvenční headhunter a talent sourcing architect
  • - Zakladatel společností GoodCall a Recruitment Academy
  • - Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment
  • - Instruktor video kurzu Recruitment Engineering a kurátor recruitment show Hireconomics
  • - První oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz